mandag 12. august 2019

Sommerferie 2019: Fra Brussel via Luxembourg til Paris

Første dag i sommerferiens tredje ferieuke.
Feriens syttende dag.

💙

Her er vi nå: Paris. 
Her har vi vært i dag: Brussel. Luxembourg. Paris.


Været: I Brussel var det overskyet.
I Luxembourg regnet det, men sola kikket frem før vi dro.
I Paris var det natt.

💙

Hva vi har gjort i dag:
Vi startet dagen tidlig siden vi skulle dra videre i dag.
Etter å ha pakket tingene våre,
og sjekket at vi ikke hadde glemt noe,
så tok vi bussen ned til sentralstasjonen.


Der oppdaget vi at det toget vi hadde tenkt å ta var innstilt,
så da fikk vi bare satse på det neste,
heldigvis gikk det tog til Luxembourg hver time.

Jeg klarte å ødelegge kofferten min litt,
etter å ha dratt den ned en trapp.
Ris til egen bak, kalles det, og velfortjent straff for min latskap.


Etter frokost på Starbucks,
og et øyeblikks panikk da det ikke var kommet lønn på kontoen,
(en telefonsamtale til Gulen fikk raskt oppklart at det bare var litt forsinket),
så fant vi riktig perrong og ventet der.


Femte reisedag på interrailbilletten

Vi måtte bytte tog i Arlon,
og hadde bare 6 minutter mellom togene der,
så det ble en liten springmarsj fra det ene toget til det andre.

Og bare 20 minutter senere ankom vi Luxembourg.
Og der regnet det skikkelig.


Først leverte vi derfor inn bagasjen til oppbevaring,
og så fant vi et bakeri, der vi kjøpte oss litt lunsj,
og la en slags plan for besøket i Luxembourg.


Deretter spaserte vi opp til "gamlebyen".


Turen gikk over en høy bro, det var skummelt.


Vi besøkte "Notre Dame De Luxembourg".


Vi spaserte litt rundt i gamlebyen.


Vi tok en heis som tok oss ned til bunnen av en dal.


Og så tok vi heisen opp igjen.


Og så spaserte vi tilbake til jernbanen.


På veien shoppet vi littegrann.

Toget til Paris var et hurtigtog,
så i dag har vi kjørt i over 310 km/t.


Det var litt gøy og litt skummelt.
Turen fra Luxembourg tok 2 timer og 20 minutter.


Turen fra togstasjonen til hotellet
brukte vi over 1 time på.
Vel og merke inklusiv tid til å kjøpe periodebilletter til Metro.
Det er ikke alltid det går like fort her i verden.

Ved framme i Paris utbrøt Rune:
"Å, er vi i Paris? Da kan jeg snakke fransk:
'hå - hå - hå' (uttalt med en fransk aksent)."

Dagens "episode":
I dag har vi hatt flere episoder som involverte politimenn på tog:

Først satt jeg på toget fra Brussel og leste i en bok
med handling fra det tyskokkuperte Frankrike under første verdenskrig.
Da tre politimenn kom brasende inn i kupeen,
og sa noe uforståelig på fransk,
trodde jeg først at jeg var havnet midt i en krig eller noe,
og så skikkelig skremt ut.
Men de ville visst bare sjekke passene våre.

På toget til Paris kom det også 3 politimenn,
men nå var jeg forberedt, og grep etter passene,
men de ville visst ikke se dem.
Maia hadde gått på do,
og vi lurte litt på hvorfor de tre politimennene ble stående utenfor der.
Plutselig kom en av dem inn og lurte på om noen visste hvem som var på do,
for de trodde kanskje noen trengte hjelp.
Så jeg sprang frem og spurte Maia om noe var galt.
Det var det ikke, hun hadde bare blitt litt skremt
av at de tre politimennene hadde banket på døra til henne.

Vi har sett på tv:

- "Barnekanalen". (Barna så flere forskjellige tegneserier på morgenen.)

Vi har spist:
Frokost - Starbucks på jernbanen i Brussel.
Det er jo alltid godt.
Bestemor/mammas kaffe var fortsatt skrekkelig varm,
men ikke besk i dag, den var god, sier hun.


Lunsj - På Bakeri i Luxembourg rett over gata fra jernbanen.
Det var så mange spennende kaker!
Vi prøvde litt forskjellig, og alt var nydelig godt!


Middag - Pizza levert med pizzabud til hotellet her.
Pizzabudet fikk litt tips av meg. Jeg klarte å si på fransk at det var til ham.
Da han svarte "Merci", parerte jeg likegodt med "Danke".
Pizzaen var helt grei, den, men ingenting sammenlignet med Dominoes!

💙💙💙

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar