torsdag 8. august 2019

Sommerferie 2019: Fra Hamburg til Amsterdam

Fjerde dag i sommerferiens andre ferieuke.
Feriens trettende dag.

💙

Her er vi nÃ¥: Amsterdam. 
Her har vi vært i dag: Hamburg. Osnabrück. Amsterdam.



Været: Sol, sommer, opp til 22 varme grader.

💙

Hva vi har gjort i dag:
Vi startet dagen med å pakke.
Og sjekke ut fra Generator Hostel.


SÃ¥ gikk vi over gata til jernbanestasjonen,
for å booke plassbilletter for turen videre.
Men det var det ikke mulig å gjøre,
angivelig fordi det var kort tid til avreise,
så dermed ble det interrail uten plassbilletter i dag.

Tredje reisedag på interrailbilletten.


Første etappe var fra Hamburg til Osnabrück.
Det var greit med plass på toget selv om det var mye folk.
Konduktøren kom faktisk aldri og sjekket mine nøye utfylte billetter.


I Osnabrück hadde vi en kort stopp på 10-15 minutter,
før neste tog gikk videre til Amsterdam.

Dette toget passerte perrongen mens vi ventet på tog til Amsterdam. Godt vi ikke skulle med dette.
PÃ¥ toget til Amsterdam var det godt med plass
og ingen problem at vi ikke hadde reservert.
Og her ble endelig billettene sjekket.


Amanda og jeg spilte "togbingo".
Jeg tapte 2 runder.
Amanda vant.


De fleste av oss var litt på skjerm.
Mamma/bestemor så på utsikten når hun ikke sov.
Hun hadde fått med seg opp til flere severdige ting
som vi andre gikk glipp av.


Vi kom til Amsterdam kl. 15.
Fant fort en dame som solgte billetter til undergrunn, buss og bane,
og kjøpte dagspass fra henne.

Her har de egen "lounge" for mamma/bestemor.
Tok så undergrunnen til A&O Hostel.
Jeg hadde feilaktig fått det til at dette ikke var langt fra jernbanen.
Det var jo "bare" 10 stopp med undergrunnen.
Men, men, vi fant da fram.


Her er det veldig fint og kjekt.
Maia synes det var godt med et litt mindre skummelt område,
enn det var midt i Hamburg sentrum.
Vi har et stort, lyst og fint rom,
med skikkelig bad og toalett,
deilige madrasser i sengene og stoler og bord.

Vi hadde tenkt oss ut i "byen" og kikke litt,
men endte med å ta det med ro her på hostel i kveld.
Men vi har tatt oss en tur ut av rommet, da.


Mamma og jeg rekognoserte litt først.
Vi har hatt oss en tur ned i lobbyen.
Amanda og Rune har spilt biljard.


Jeg og Maia har hatt oss en spasertur rundt i området.
Vi fant flere forvokste IKEA-stoler.


Det er visst en IKEA-butikk ikke så langt herfra.
Dit skal vi nok ikke.


I dag blir det tidlig kveld for oss,
så våkner vi klarte og opplagte til en ny dag med sightseeing i morgen.

Dagens "episode":
Mamma skulle be meg slutte å re opp seng til henne,
men så kalte hun meg "Åse".
"Å, du må ringe henne! Nå tenker hun på deg!",
sa jeg til mamma.

SÃ¥ mamma ringte Ã…se.
Og tenk, så hadde de akkurat snakket om oss og hvor vi var nå.

Vi har sett på tv:
- Friends. (Tv-serie. Ble 2 episoder i kveld.)

Vi har spist:
Frokost - Dunkin Donuts på jernbanestasjonen.
De smakte like godt i Hamburg som i København.


Lunsj - PÃ¥ toget
Barna fikk spaghetti-retter. Jeg en croissant.
Trond og mamma/bestemor spiste knekkebrød.
 
Middag - Pizza på A&O Hostel.
Vi tok middag her i kveld. Pizzaene var gode,
og prisene var helt klart fordelaktige.


💙💙💙

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar